Acil Durumlarda Yapılması Gerekenler

En sık karşılaşılan ve en şiddetli hissedilen ağrı, diş ağrısıdır. Zonklama tarzında algılanır ve insanların yaşayabileceği en kötü ağrılardan biridir. Diş çürüğünün ilerlemesi sonucu, diş sinirindeki(pulpa) enfeksiyonun yarattığı basınçtan olur. Bezen dişte hiç çürük yoktur ama yine de aynı ağrı vardır. Ağrı çoğu zaman sıcak şeylerin yenilip içilmesiyle artar, dişin üzerinde yemek yerken de ağrı olur. Ağrı kesiciler ağrıyı çok kısa bir sure için durdurur veya hiç durdurmaz, genellikle gece yatınca ağrıda artış olur. Dişhekimi müdahalesine kadar ağıza buz almak ya da soğuk suyla çalkalamak ağrıyı hafifletir.

Diş hekimine gidene kadar; ağrı yapan dişin etrafından, bakteri plağı diş fırçalama ve diş ipi kullanma yoluyla uzaklaştırılma yerleştirilmelidir.

Dişin çürüğüne aspirin, rakı, kolonya gibi şeyler konulması yanlıştır. Bir su bardağı ılık ya da soğuk suya bir çay kaşığı tuz atılarak hazırlanan tuzlu su ile ağızın çalkalanması da iyi gelir.

Travma Geçiren(Darbe Alan) Dişler

Travma

En kısa sürede klinik muayeneden geçirilmelidir. Yumuşak dokularda kanama varsa tampon yapılmalıdır.

Klinikte, gözle görülemeyen çatlak ya da kırıklar tesbit edilir. Kırık diş varsa, hassasiyet yapması durumuna göre ve estetik ihtiyaçlar gözönüne alınarak gereken tedavi yapılır. Kırık parça kaybedilmemelidir. Yerinden çıkmış veya konumu değişmiş dişler varsa en kısa sürede yardım alınmalıdır.

Yerinden çıkan dişleri köküne dokunmamaya çalışarak tutmalı, akan su altında durulayıp, ağız boşluğunda yanak içinde ya da süt içinde saklayarak en kısa sürede kliniğe gidilmelidir.

Travma geçiren dişler uzun süreli ve periyodik olarak takip edilmelidir.

Buz Hokeyi, Box, Kickbox, futbol, basketbol, güreş gibi sert darbeler alınan sportif aktivitelerde Ağız Koruyucusu(Mouthguard) kullandırılır. Bunlara ağız koruyucu plaklar, sporcu dişliği ya da sporcu plağı da denilir. Çarpma veya düşme gibi travmalardan doğabilecek dudak patlaması, diş kırılması, dişlerin yerinden çıkması gibi sonuçlara engel olurlar. Piyasada bulunabilen standart dişlikler veya ısıtılarak adapte edilen dişlikler yeterli olmaz. Diş hekimi tarafından yapılanlar, iyi adapte olur ve etkin koruma sağlarlar. Ayrıca diş hekimi tarafından yapılan dişlikler rengarenk olmaları nedeniyle severek kullanılırlar.

Diş Hassasiyeti

Sıcak, soğuk, tatlı veya ekşi yiyecek ve içecekler alındığında dişlerin sızlamasıdır.

Diş hassasiyeti dişeti çekilmesine bağlı olarak açığa çıkan kök yüzeylerinde, kırık veya çatlak dişlerde ya da çürük dişlerde şiddeti hafif bir ağrıdır. Dişeti çekilmesinin en büyük nedeni yaşlanmadır ve doğal bir süreçtir. Ayrıca sert kıllı diş fırçası kullanma, sert darbelerle diş fırçalama, içeriğinde iri aşındırıcı partikül olan diş macunları kullanımı, sigara kullanma, diş taşları, diş gıcırdatma da dişeti çekilmesinin hızlanmasına neden olur.

Dişeti çekilmesine bağlı diş hassasiyetini önlemek için hassasiyet giderici macun, yumuşak kıllı fırça kullanılmalı ve asitli gıdaların tüketilmesinden kaçınılmalıdır. Koruyucu önlemlere rağmen diş hassasiyeti sorunu devam ediyorsa diş hekimi tarafından uygulanan ilaçlar veya akışkan dolgu maddeleri ile yalıtkan bir tabaka sağlanarak sorun giderilir.

lıdır. Varsa dişin çürüğüne takılmış yiyecek artıkları bir kürdan yardımıyla temizlenmelidir ve o boşluğa ufak bir pamuk yuvarlanarak yine kürdan yardımıyla hafifçe